Mit tehetek a kellemetlen izzadás ellen?

A meleg hónapok közeledtével érdemes átgondolni, mit tehetünk a sokunk életét megkeserítő jelenség, a kellemetlen szagú izzadás ellen.

1. Nem mindegy, mit veszünk fel. Talán mindenki számára egyértelmű, hogy nyáron a jól szellőző, könnyű ruhanemű viselése a célszerű, de ez nem csak a nadrágra, szoknyára vagy a blúzra vonatkozik. Nyáron felejtsük el a csizmát, a zárt edzőcipőt éppúgy, mint a teljesen műszálas alsóneműt.

2. Nem mindegy, mit eszünk. Vannak ételek, melyektől az izzadság szaga igen kellemetlenné tud válni. A vöröshagyma és a foghagyma tioalkoholt, más néven merkaptánt tartalmaz, és az illatanyag a váladékokban is megjelenik. Szintén érdemes csökkenteni az izzadásra hajlamos egyéneknél a keresztesvirágúak (brokkoli, kelbimbó, káposzta) fogyasztását, itt a főzés során keletkező szulfidok felelősek a kellemetlen szagokért. A bőséges húsfogyasztás a bomlástermékek révén erősíti az izzadság szagát. A csípős paprika kapszaicin tartalma melegérzetet kelt és fokozza az izzadság mennyiségét.

3. Nem mindegy, mit iszunk. A forró tea és kávé mellett a nyári melegben a tömény szeszes italok fogyasztását is kerülni kell. Az alkohol értágulatot okoz, a testszagok fokozott távozását idézi elő. Az alkoholt ráadásul több lépésben a máj bontja, egyik bomlásterméke pedig az izzadságban is megjelenő ecetsav.

4. Nem mindegy, milyen testsúllyal vágunk neki a nyárnak. Még nem késő egy kis súlycsökkentő edzést beiktatni a programba. Inkább a teremben izzadjunk edzés közben, mint egy nyáresti partin.

5. Válasszunk testünknek megfelelő bőrbarát szappant. Az utóbbi években egyre népszerűbbé váltak az antibakteriális szappanok, az amerikai gyógyszerügyi hatóság (FDA) azonban 2016. szeptemberében bejelentette, semmivel nem jobbak a többi szappannál, ráadásul egyes komponensei, mint a triklozán és a triklokarban még veszélyesek is lehetnek.

6. Kerüljük a stresszt. A fizikai munkavégzés mellett a lelki megerőltetés is fokozza a verejték képződését. Legalább nyáron próbáljunk ellazulni, illetve próbáljuk megkeresni azokat a módszereket, melyekkel helyreáll a lelki egyensúlyunk.

7. Az izzadásgátló kezelés lehetőségeinek széles tárházával találkozhatunk, ha orvoshoz fordulunk. A terápiás repertoárba tartozik a beidegzés gátlása helyileg alkalmazott BTX injekcióval, a lézer- és ultrahangkezelés, a verejtékmirigyek beidegzésének műtéti gátlása vagy a verejtékmirigyek egy részének műtéti eltávolítása.

A heroikus beavatkozások előtt azonban érdemes kipróbálni a helyileg alkalmazható izzadásgátló készítményeket.

8. Ne feledjük, a fokozott verejtékezés betegség velejárója is lehet. Számos kórkép kísérő tünete az izzadás, a leggyakoribbak közülük a pajzsmirigy-túlműködés, más endokrin betegségek, fertőzések, szívbetegségek, daganatok, cukorbetegség vagy a menopauza. Ha a túlzott izzadás hátterében betegség gyanúja merül fel, keressük fel orvosunkat.

vissza a tetejére